Tuesday, March 31, 2015

Fujisan og traditionel japansk ryokan

Tokyo goodbye og nye oplevelser. Vi skal videre til Hakone national park i dag, men før vi forlod hotellet skulle vi lige checke vores store kuffeter ind til transport til Hiroshima, så vi kan rejse let kun med vores rygsække de næste par dage. Det er åbenbart meget normalt i Japan, og da der ikke er meget plads til bagage i togene, også meget praktisk.

Morgenmaden blev på et traditionelt moderne japansk sted, hvor man indenfor døren bestiller og betaler i en automat hvorefter man indtager sine pladser ved bardisken og hurtigt derefter får serveret. Bacon, ris og sursød sovs fik jeg og Theis fik deep fried kylling.

Toget vi kørte med var hurtigere end det til tog museet, men alligevel skulle vi hele vejen til Shinagawa 35 min før der begyndte at komme lidt natur ind imellem husene. Vi var ude og køre på 8 spors baner, der er simpelthen så mange tog, der skal passere, så der er brug for alle spor til dem. Man begynder at forstå, med dimentionerne af transport midler og det ekstreme antal huse, at det er en metropol med 30 mio. mennesker. Det er næsten til at få fnidder af, at det kun er hist og pist, at der står et blomstrende kirsebærtræ.

Vi tog en omvej til Hakone over Kamakura, hvor der er et tempel med The great budda. Byen har vist været selvstændig, men i dag hænger den sammen med Tokyo - i hvert fald langs med togskinnerne. Iflg. Theis ejer togselskaberne landjord langs skinnerne og lejer det ud, og folk har bygget huse på jorden. Det er en kilde til indtægt, som nedbringer billet priserne.

I Kamakura gik vi godt en km til templet. Det ligger nærmest midt i et bolig kvarter, men når man er inde på tempel grunden fornemmes det ikke. Budda sidder der og mediterer tror jeg omgivet af en række bygninger og med friske og bronze blomster foran sig. Lige over til siden hænger hans sko til når han er færdig og vil rejse sig. Mange, mange turister, men de ville alle have et billede forfra og jeg synes der kom mere liv i budda skråt fra siden :)

Efter en frokost gik turen tilbage til stationen af en anden rute, hvor vi kom forbi mange små butikker, der i stor grad bar præg af masseturismen. Indholdet i nogen af dem kunne være en butik i Skagen i højsommeren værdig. Stol og stage butik ville Bo have sagt. Og så lå der pludselig et eksempel på en butik fra gamle dage. Der var også gode eksempler på den rædsomme strømføring man hele tiden kan se. Hvordan mon elektrikerne finder ud af det?

Tog turen gik videre til Odawara hvor vi skiftede til Hakone billet og først kørte med hvad der kunne ligne et lokal bane tog, hvorfra vi fik et glimt af havet, da toget steg lidt op. Dernæst skiftede vi til en rigtig bjergbane, takken før tandhjuls bane, det gik ret stejlt op for et tog, og i stedet for hårnåle sving, så kørte det ind på en holde plads og kørte så videre opad i den modsatte retning
Så skiftede vi til en kabeltrukket togbane, der gik meget stejlt og sæderne var også vinklet i forhold til gulvet og sluttelig skulle vi med en kabine lift, der hang i to kabler. Den gik op over en bjergkam på godt 1.000 m og over en slugt hvori der var udslip af svovlholdig luft. Det røg ligesom fra bjerget og omkring hullerne var der helt gult.
På den næste tinde skulle vi skifte til en anden kabinelift og køre et stop mere, så kom vi til hotellet. Vi havde fin sol hele dagen, men det var begyndt at sky til. Vi fik dog et glimt af Fujisan og et billede. Hotellet er stort og ligger så vi har værelse med udsigt til Fujisan, vi må håbe, at den vil vise sig mere for os.

Vi har fået indkvartering med japansk stil, det vil sige måtter på gulvet og maiden kom og redte sengene op på gulvet da vi spiste middag. Jeg har allerede fundet ud af, at efter en lang dag er der langt ned til og op fra gulvet, men der er da "stole" uden ben. Fantastisk med et ryglæn :)
Her har vi ophold med halv pension og middagen var en 7 retters menu med tema omkring forår og sakura, så flere retter inkluderede kirsebærknop eller blomst, men vi fik også havsnegl, rå laks og tun, domestic beef pot, som stod på bordet med fyr under etc. Fruen her fik sake til og iflg. tjeneren skulle den være kold i den sammenhæng. Smager godt og har kun antydningen af snapse stærk, så jeg var tryg ved at drikke hele den lille karaffel.

De lover regn i morgen eftermiddag så jeg har bestilt en massage til efter turen i de varme kilder i morgen før middagen.