Thursday, April 2, 2015

Hiroshima og Miyajima

Efter en bedre nat på gulvet, man kan vende sig til meget, vågnede vi igen op til tåget vejr, så vi føler os taknemmelige over at have set Fujisan 2 gange (fra Tokyo Park Hyat hotel og da vi kom til Hakone).

Japanere på ferie sover ikke længe, vi kom ned til morgenmad 10 minutter før officiel åbningstid kl. 7.00. Vi var få mennesker og vi kom ind som gruppe nummer 2, men de må have gemt sig i kulissen for 5 minutter efter var restauranten helt fuld af familier, der hentede skåle fulde af ris og mizosuppe. Der var fuld gang i buffeten, der består af 4 lange borde med en blanding af japansk og vestern style mad. Meget af det japanske er helt ukendeligt og det er på lykke og fromme man prøver fx. en pakke klar gele klump og finder ud af at det er noget sødt eller en pind med noget i friture dej og finder noget der umiskendelig ligner dåse skinke indenunder.

Vi måtte med taxa til Gora station, da Ropeway startede for sent til os. I god japansk stil ankom taxaen 5 min. før bestilt tid, så vi var på stationen før kl. 8.00. Turen foregik på bjergveje, men der var ikke så langt, som man kunne forvente, når ruten ellers var med Ropeway og kabelbane. Det var stadig tåget, så man kunne se 20 m frem. I Gora by havde de opgivet sving og hårnåle sving. Der gik vejen bare (meget) stejlt ned. Vi kom med første bjergbane som for et tog uden tandhjul også kører på en meget stejl bane, så turen foregår fortrinsvis med 20 km i timen. Igen vendeplatforme frem for hårnåle - 3 stk ialt.

Da det stadig var tåget
under Gora, fik jeg studeret bevoksningen på bjerget en del. Bjergskoven består meget af stedsegrønt. Fyr, japangran, diverse blad stedsegrønt og bambus i alle størrelser, nogen der er lige så høje som træerne og tykke som et mandelår, nogen der ligner det vi kender og så er meget af underskoven også bambus, men med store blade. Så er der ind imellem kirsebærtræer og nogle andre træer, der ikke er sprunget ud.

Efter skift i Hakone-Yumoto fortsatte vi til Odawara, på det sidste stykke fik vi et glimt af havet på vores nedstigning fra højderne.

I Odawara havde vi lidt tid inden vores bestilte tur med Shinkansen, der have et skift i Shin-Osaka før vi kom til Hiroshima. Første stræk kørte vi i over en time før vi stoppede, så der har vi kørt 250 - 300 km. Vi har Green Card, så vi sidder i vogne, hvor der er 2 x 2 sæder på rækken over. Vi var rigtig glade for at vi rejste let, da vi så hvordan folk kæmpede med deres kuffeter, faktisk så meget at de blokerede gangen og ombordstigningen blev langsommere end personalet kunne ønske. Det resulterede i at de startede en kimende tone, der nok kunne stresse de pasagerer, der endnu ikke var kommet ombord.

Vi så stort set by hele vejen langs shinkansen dog med varianten by hele vejen til vi ikke kunne se længere eller by med noget natur og bjerge bagved. Der var enkelte strækninger, hvor der fortrinsvis var marker og vi så fx. klippede thebuske på fine rækker.

I Hiroshima checkede vi hurtigt ind på hotellet, der ligger 5 minutters gang fra stationen og selvfølelig stod vores kuffeter der og ventede på os. Man kan stole på japanere! ikke mindst katten med killingen i munden, der store transport firma, der klarer al slags transport. Vi har set hele togvogne med det logo og også lastbiler.

Der lå et par papirs folde traner til os på hotellet ;)

Vi tog med sporvogn hen til Atomic Dome først. Det er smart med net adgang på den mobile WiFi, Theis kunne følge med på Google Maps, så vi kom af sporvognen det rette sted. I det hele taget er det rart at rejse med Theis, han har styr på hvilke tog hvornår og hvorfra, hvilken retning vi skal gå osv. Jeg kan godt selv, men det går bare hurtigere med Theis intuition for navigation.

Atomic Dome er den bygning, der stod lige under hvor A-bomb sprang, så den gik ikke i stykker men blev presset noget ned. Taget blev blæst i stykker men en jern kuppel og beton? og murstens mure har skåret sig gennem lufttrykket. Men selv ruiner skal restaureres, så det hele var omgivet af stiladser dog uden afdækning, så det kunne godt ses. (Hvad pokker jeg vil også hellere være heldig med at vi er her lige mens alle kirsebærtræerne blomstrer og det gør de - så det er ok!)

Vi kiggede over på Fredspladsen, som har kirsebærtræer hele vejen runde i kanten af ø spidsen, men vi prioriterede at komme ned og se Itsukushima shine ved Miyajima. Fra Atomic Dome går der skib derned 50 min. som vi tog. Det gav en sejltur over Hiroshima bugten, efter vi var kommet ud af floden. Der er meget tidevand i området, flere meter i forskel så det ud til.

Øen Itsukushima er en hellig ø, der har et bjerg der er over 500 m højt. I tidligere tid måtte almindelige mennesker ikke komme der og det var ikke tilladt at føde eller dø på øen, hvordan man så sikrede sig at det sidst ikke skete fortæller guiden ikke noget om.

Nu er det Japans 3. største attraktion (ikke at jeg præcist ved hvad de 2 første er) og jeg vil sige, at det var turen værd. Ude i vadehavet står den store port i rød orange farver, en af de mange porte, der findes ind til templer, som skal holde det onde ude, men denne er nok en af de kendeste. Inde på land ligger selve tempel området, som ligger på pæle og med flere shine's. Der er gange imellem og mange af søjlerne i hele området er også i den røde farve.
Og så lever der i øvrigt tamme shita hjorte på øen, det er lige før de også tager færgen, de går i hvert fald tæt på.

Der er også et par japanske pagode huse og i det hele taget er det svært at stoppe fotograferingen. Der er hele tiden en ny mere spændende vinkel. Vi var der længe nok til at vi selv gik på havbund foran templet og efterfølgende så, at meget af området være oversvømmet.

Da vi endelig fik løsrevet os tog vi en større færge det korte stykke over til fastlandet og herfra et tog tilbage til Hiroshima station. Tilbage til hotellet kl. 20.00 blev vi enige om at spise inhouse, og det viste sig at de fleste menuer var til under Y 2.000, så det var ikke engang dyrt, selvom Hotel Hiroshima Garden Palace ser dyrt ud. Der er i øvrigt meget garden med kirsebærtræer rundt om det 9 etagers høje hus især i betragtning af at det ligger midt i byen.