Sunday, April 5, 2015

Bil og shinkansen til Kyoto

Vi er blevet helt hooked på at bade i det varme vand, så her til morgen gik vi, efter at vi har pakket og gjort klar, ned og badede i fælles badet. Theis har forklaret, at der er massage vandstråler, og det må jeg da opleve. Det var også et udendørsbad og ja det skal bare opleves, den fred der kommer over en, når man sidder der i det varme vand. Jeg har fået fuld forståelse for de japanske aber, man ser billeder af fra Hokkaido.

Efter endnu en større omgang morgenmad, vi havde bestilt til ½ time før normal tid, fik vi checket ud og skulle op til bilen. Da det regnede kom en af damerne straks løbende og gav os hver en af hotellets paraplyer. Vi troede, at der stod en person på P-pladsen, vi kunne give dem til, men nej. Vi stillede dem fra os, men har diskuteret om vi nu har fornærmet dem hvis det var ment som en gave. Håber de forstår at vesterlændinge ikke er så kvikke med sådanne ting.

Vi fik kørt de 76 km tilbage til Kumamoto, hvor vi havde lejet bilen. Undervejs fik vi godt nok oplevet hvor kraftigt det kan regne, og så passede hastigheds begrænsningerne rigtig godt. Der var meget vand på vejene nogen af stederne. Men vi var kørt i god tid, så der var ikke stress på.
Vi skulle selvfølgelig tanke og mange steder i Japan er der betjening, så man overhovedet ikke behøver at stige ud af bilen, betaling og det hele. Meget behageligt! Bil afleveringen tog under et minut og da vi var det rette sted, kunne vi havde gået i tørvejr til stationen, men nu er det opholdsvejr.

God tid på stationen til at indkøbe drikke varer og mad; en bento box til hver. Det er en slags madpakke med ris, fisk / kød og grøntsager. Det første tog skal vi køre med i godt 3 timer, skift i Shin-Kobe så ½ time til Kyoto.

På Shin-Kobe havde vi 15 min. på samme perron, som vi stod af. I den tid kom der lige så ofte et shinkansen tog, som der kører Metro tog i København. Det er lidt vildt at tænke, men alt er flere og mere her i Japan. Mange flere mennesker, vildt mange flere huse og lejligheder og når vi taler om en togbane, så tænker vi 2 spor. Her er det ofte 8 spor og hævet over dem mindst 2 shinkansen spor. Der er ofte også flere selskaber, i Tokyo var der fx. 2 Metro selskaber samt alle JR togene.

Et par billeder af Kyoto i solskin taget fra toget, da vi var på vej til Hiroshima :)

Vi kom til Kyoto ved 16.00 tiden og kunne gå hen til vores hotel, Righa Royal Hotel. Det er lidt af en mastodont, men vores kuffeter stod pænt og ventede på os igen. Efter hurtig check ind tog vi ud i byen. Det var for sent til templerne, der lukker kl. 17.00, men vi havde fundet en handy craft butik, vi gerne ville ud til. Det krævede en tur med 2 togselskaber, JR og et andet samt en gåtur. Den gade vi gik i er åbenbart der, hvor folk i Kyoto bliver klippet, vi så mindst 10 hår saloner på det lille stykke vi gik.

I butikken fik vi fundet nogen gode ting; kimono, en yukata til Bo, en lakæske m.v. og de ville meget gerne fratrække tax, så mit pas er nu ikke blot klistret til med visa, men også told papirer, som en official skal tage ud i lufthavnen.

Efter butikken tog vi ned til Gion distriktet. Området der er kendt for Geishiaer m.v. Lidt sjovt at køre i tog og lidt længere henne i vognen sidder der et par kvinder i kimono og hænger lidt trætte.

Den gade vi kom op i fra toget var der vildt gang i og mange lamper, et hovedstrøg fuld af turister. Så drejer man ned af en lille smøje og der ligger så et lille tempel hvor folk seriøst skyller hænder, beder, kaster mønt og gonger på den store klokke.

Lidt længere henne af hovedstrøget drejede vi ned af en lidt mindre gade, hvor der lå diverse restauranter, en del med underholdning, men de ville godt nok også have en del penge for det, så vi valgte et sted, der serverede dagligdags retter. Sjovt nok kunne jeg spise alt hvad der blev serveret :) så det er vist et dyrt sted at spise, maden var nu fin nok.

Theis har lige checket køreplaner i forhold til hvad vi forestiller os, at vi skal nå i morgen, hvor vi også sidst på dagen skal deltage i en the-cermoni. Det bliver nok lidt hektisk.